Sidste år sagde jeg at “vi nok skulle på den anden side af min fødselsdag før GPU priserne begynder at falde.” Jeg fik ret så langt at det var efter min fødselsdag det følgende år hvor vi har set et fald. Her sidder vi så, tættere på 1½ år efter end et enkelt og kigger på RTX 3*** serie priser der over sommeren er ved at nå vejledende pris.
Folk har haft travlt med at skyde skylden på en enkelt bandit eller meget få i hvert fald og det har mest lignet en jagt på nogen at være sur på, nærmere end en søgen på en forklaring. Desværre er foklaringen lidt mere kompleks end bare “de der sørens cryptobros” og selvom det overståede cryptoboom helt sikkert var en del af det, er der rigeligt skyld at placere ved COVID, nvidia, grådige detailhandlere og god gammeldags udbud og efterspørgsel blandt gamere.
Pointen er at nu hvor priserne er på vej ned er det ikke nødvendigvis det bedste tidspunkt at hoppe på RTX vognen. nvidia har produceret for mange GPUer og deres partnere(ASUS, EVGA osv.) brænder inde med dem. Cryptominedriften er også stoppet langt hen ad vejen, så markedet forventer en strøm af brugte mining GPUer. Derudover barsler både nvidia og AMD med nye GPUer til efteråret, som også burde have en effekt på priserne på RTX 3*** serien.
Hvis du køber en GPU nu skal du betale [b]under[/b] vejledende pris.
Hardware Unboxed holder øje med udviklingen på det engelsksprogede online marked og Moore’s Law Is Dead har god indsigt i hvordan vindene blæser.
I andre grafikrelaterede nyheder har jeg været igang med at shoppe monitor. Ikke fordi jeg skal bruge en, mere for at opdatere mig selv om hvad der er på markedet og hvad man kan få nu om stunder.
Det faldt sammen med at AMD genopdagede b frames hvilket mindede mig om at jeg gerne har villet være VMAF wiz(det bliver jeg aldrig) i et stykke tid. VMAF er et redskab til at bedømme relativ videokvalitet udviklet af netflix.
Hele VMAF projektet går langsomt fremad, men en positiv bivirkning har været at jeg er blevet gjort opmærksom på anbefalinger fra industrien for hvor langt man skal sidde fra sin monitor.
Tag ikke fejl, de her anbefalinger er af afstand til monitoren når man forbruger “content.” Altså film og tv og ikke nødvendigvis gaming. Jeg er sikker på der er en del pro gamers der vil så tæt på deres monitor at de kan se individuelle pixels og det er helt sikkert ikke det itu er ude på med deres anbefalinger.
Det jeg studsede over er at for 1080p content anbefaler itu at man sidder 3 gange skærmens højde fra billedet og for 4K anbefaler de 1½ gang skørmens højde.
Jeg har en 23,8″ 1080p skærm. Det er sådan en rigtig gaming monitor med 240Hz TN panel. Hvis vi sammenligner den med en 27″ 4K monitor får vi et resultat jeg ikke havde forventet.
En 23,8″ 16:9 skærm har en højde på 29,6cm. Ganger vi det med 3 får vi 88,8cm vi skal sidde fra skærmen.
En 27″ 19:9 skærm har en højde på 33,6cm. Ganger vi det med 1,5 får vi 50,4cm, meget lavere en den 1080p monitor.
Det er the power of small pixels. Jeg er sikker på der er masser af brugere der overhovedet ikke er overraskede over de anbefalinger, men det er en måde at vise med tal hvor stor forskellen på de to oplevelser er som måske kan få nogle folk til at tænke over tingene når de står foran deres næste monitorvalg.
De gamere der går højt op i smukke single player oplevelser har i hvert fald noget at tænke over, men der er selvfølgelig flere nuancer at tage med til overvejelse.
Hvilken monitor man har lyst til at bruge peger unægteligt tilbage på hvilket grafikkort man er nødt til at købe for at spille nele kanvasset op og så er vi tilbage ved de GPU priser, som skal længere ned endnu.
Så fik jeg også lige skrevet et indlæg inden der gik et år.
/Holm